Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Intensiva musikår i ungdomen återupptas vid pensioneringen

Vuxenlivet i Basra i Irak kom att handla om jobbet som civilingenjör och där fanns inte tid för Fouad Issas stora intresse, musik. Det var dock annat under uppväxttiden några år i Qamishli i Syrien.

Annons

Redan under tidiga tonåren insåg Fouad Issa att musik var allt för honom och han minns när storebror runt 1963 tog lektioner för musikern George Chachan i Qamishli så satt Fouad ofta med och tog in kunskaper i musikteori och fiolspel:

– Jag lärde mig läsa noter och även spela flera musikstycken ur den klassiska orientaliska musiken, berättar Fouad Issa hemma i radhuset på Genetafältet.

Fouad Issa spelar Yariwono hemma i radhuset i Genetafältet, en sång han komponerade i slutet av 1960-talet.

Fouad Issa lånade broderns fiol och övade i hemlighet. En dag ifrågasatte han broderns spel vid en viss svår passage i ett stycke och förklarade att kvartstonen skulle låta på ett annat sätt. Brodern blev förvånad över att Fouad överhuvudtaget pratade musik, men Fouad tog fiolen och visade vad han menade genom att spela passagen på rätt sätt.

– Min bror visste inte att jag kunde musik och än mindre att jag kunde spela och själv hade jag skuldkänslor över att jag kunde spela eftersom jag hade lånat fiolen utan lov. Det tog tid innan jag lyckades bedöva skuldkänslorna, säger Fouad Issa och spelar en liten melodi på ouden. Den irakiska stilen är tydlig:

– Jag älskade den irakiska stilen och blev starkt påverkad av den. Jag spelade dessutom mycket med en sångare som framförde irakisk musik.

Förutom fiol, spelar Fouad Issa även oud (orientalisk luta), dragspel, gumbush (turkisk banjo) och darbucka.

Under slutet av 60-talet verkade Fouad med Chachans musikgrupp och var också med under inspelningarna av dennes nykomponerade sånger, sånger som numera ses som klassiska pärlor inom den assyrisk/syrianska folkgruppen. Fouad Issa blev själv ombedd att tonsätta en text av Sabri Ibrahim, numera Enhörnabo, och sången Yariwono som blev omtyckt för sin enkelhet följdes snart av andra låtar. Fouad började snart undervisa i musik innan han läste till ingenjör vid universitetet i Istanbul i Turkiet.

– Under studietiden träffade jag flera intellektuella ur vår folkgrupp och där tonsatte jag bland annat sångerna Ninos halyo, med text av Södertäljebon Gabriel Oussi och sången Shemsha d shrara av Ninos Aho, en av grundarna till ADO, Assyrian democratic organisation.

Ninos halyo slog igenom och blev en mycket omtyckt hit även om Shemsha da shrara var mer fulländad musikaliskt. Den senare vann också andra priset i USA i korandet av bästa utländska folksång. De musikaliska åren varade dock inte för evigt och Fouad åkte till Basra i Irak för att påbörja sitt yrkesliv. Det var också där han träffade kärleken och bildade familj. År 2000 kom han till Sverige och Södertälje.

– Här började jag jobba med musiken igen. Från 2004 och ända fram till 2015 var jag musiklärare vid Bethnahrin kulturcentrum, berättar Fouad Issa som också komponerade låtar för sångare i Sverige:

– Nu musicerar jag regelbundet med ett gäng ungdomar, en mycket givande hobby, där jag kan dela med mig av min erfarenhet och kunskap och samtidigt få höra ungdomarnas tankar om musik.

FAKTARUTA

Namn: Fouad Issa.

Ålder: 65 år på lördag 10 december 2016.

Bor: Genetafältet.

Familj: Hustrun Dalya och barnen Tamara, 32, Sara, 28 och Noor, 20 år samt tre barnbarn.

Yrke: Pensionerad musiker, Fouad spelar fiol, oud, dragspel, gumbush (turkisk banjo) och darbucka.

Intressen: Musik, odlingslotten, pyssla hemma, barnbarnen och att umgås med vänner. Flera av Fouads vänner från åren i Istanbul bor i Södertälje.

Firar: Familjen ordnar till en trevlig afton hemma på födelsedagen.

Annons
Annons
Annons