Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Henry och Terttu känner sig inte trygga

I januari fick Henry Hortlund, 91 år, ett trygghetslarm av kommunen. Men det har hänt flera gånger att larmet inte fungerat.

Annons

Henry och Terttu Hortlund är oroliga över att inte få hjälp om Henry ramlar. Terttu orkar inte lyfta Henry själv.

– Han har ramlat här inne och vi har tryckt på larmet, men det fungerade inte. Vi fick be grannarna om hjälp, men det kan vi ju inte göra hela tiden. De sa att det var något fel i centralen, säger Terttu Hortlund.

Henry Hortlund sitter vid köksbordet i sin lägenhet i Grusåsen. Han är hemkommen efter en flera veckor lång sjukhusvistelse.

– Han skulle gå och handla och ramlade med rullatorn. Han låg bara där på gatan, berättar Terttu.

Fallet gick så illa att Henry Hortlund blev inlagd på sjukhus i början på juni och skrevs ut strax efter midsommar. Nu är han hemma och har fått hemtjänst.

Henry behöver bland annat hjälp med att duscha och sätta på sig stödstrumpor. Han tappar lätt balansen när han ska gå.

LT har tidigare skrivit om att Henry Hortlund fick vänta i flera månader på att få ett trygghetslarm av kommunen efter en operation.

Nu känner sig 86-åriga Terttu orolig för vad som ska hända när Henry ramlar, trots trygghetslarmet.

– Jag har själv mycket sjukdomar. För mig är det jättesvårt att lyfta upp en man, säger hon.

Trygghetslarmen är inte säkra

I maj slogs trygghetslarmen i Södertälje kommun ut under nästan ett dygn. Nu ska alla trygghetslarm bytas ut mot digitala larm.

– Det är alltid olustigt när sådant händer. Digitala larm ska vara mycket säkrare än de analoga larm vi har i dag. Med dem kommer vi att kunna bevaka larmen på minutnivå, säger Caroline Wenner, resultatområdeschef för hemtjänst, larm och nattpatrull i Södertälje kommun.

LT har vid flera tillfällen berättat om trygghetslarm som har slutat att fungera.

I oktober 2014 var kommunens trygghetslarm utslagna i över en vecka på grund av att en kabel hade grävts sönder. I februari 2015 lex Sarah-anmälde kommunen en händelse då en kvinna tryckte på sitt trygghetslarm efter att ha fallit, men inget hände. Hon fick vänta på hjälp i flera timmar.

I maj 2015 var troligen alla trygghetslarm i kommunen utslagna under nästan ett helt dygn. Orsaken ska ha varit att Telia bytte två växelnummer utan att Södertörns Brandförsvarsförbund fått information om det.

– Vi ser väldigt allvarligt på när det händer och sätter in extra resurser på en gång, säger Caroline Wenner.

Det finns cirka 1 300 trygghetslarm i Södertälje kommun. Utöver större händelser, som slår ut flera larm samtidigt, kan det även vara fel på enskilda larm.

– Det händer ju naturligtvis. Det kan behövas bytas ut klockor eller batterier. Flera av brukarna har även dagliga insatser från hemtjänsten och kan säga till personalen om larmen inte fungerar.

Det finns också en telefonsvarare för felanmälan.

– Den lyssnas av flera gånger varje dag.

Trygghetslarmet består av en larmknapp och en dosa. Varje dygn testas larmdosan automatiskt med ett så kallat provlarm.

– När det blir ett uteblivet provlarm skickar larmoperatörerna felmeddelanden till kommunen. Ett uteblivet provlarm kan bero på att larmdosan inte fungerar, eller till exempel att brukaren har pratat i telefon vid tillfället. Vi har två larminstallatörer som åker ut eller ringer hem till brukaren. Vi byter ut larmet eller sätter in extra resurser.

Själva larmknappen testas dock inte av provlarmet. Socialstyrelsen gjorde i höstas en stor kartläggning av kommunala trygghetslarm. Där konstateras att analoga larm innebär risker. Är de kopplade till digitala nät är det enligt Telia upp till 20 procent av larmen som inte når larmcentralen.

Det finns också brister i kommunernas kontroll av larmen. Socialstyrelsen förespråkar digitala larm, då de kan övervakas kontinuerligt.

Södertälje kommun ska under hösten byta ut alla trygghetslarm mot digitala. Anledningen är att det analoga nätet ska läggas ner.

– Så fort upphandlingen är klar kommer det att göras. Det är en säkerhet för alla brukare, säger Caroline Wenner.

Personer över 65 år kan få larm

Den som är över 65 år kan få ett trygghetslarm genom att kontakta en biståndshandläggare i kommunen.

Avgiften för ett trygghetslarm är 185 kronor per månad och hushåll. För den som har hemtjänst ingår trygghetslarmet i hemtjänstavgiften.

Trygghetslarmet består av ett armband eller halsband med en larmknapp och en larmdosa.

För att larmet ska fungera krävs hemtelefoni från Telia eller ett mobilabonnemang. SIM-kortet sätts in i larmdosan. Kontantkort fungerar inte.

När man får larmet måste man också lämna ut nycklar till ytterdörr och port, så att hemtjänsten kan ta sig in vid larm.

För att larma trycker man på larmknappen. Larmet tas emot av en larmcentral som skickar ut hemtjänsten.

Källa: sodertalje.se

Annons
Annons
Annons