Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Experter sågar vattendomen

Hovrättens beslut får underkänt av experter som menar att den vinnande lösningen innebär risker för tåg och tunnelbana.

Annons

Slussen.

Igår kom Hovrätten med sitt avgörande kring Mälarens avrining och gav Stockholms stad rätt att ta över avtappningen av Mälaren från Södertälje.

Arkitekten Svante Forsström och professor eremitus Klas Cederwall vid KTH är två av experterna som sågar Stockholm stads ansökan, som nu mark- och miljööverdomstolen godkänner.

– Det är en otroligt dålig lösning. Nu gör man sig beroende av att Stockholm i framtiden ska pumpa ut vattnet från Mälaren i stället för att avtappa i Södertälje där man kan behålla ett naturligt fall och utlopp till Östersjön, säger Svante Forsström.

Han menar att Stockholm stad utgår från en gissning av SMHI att havsnivåns höjning inte ska medföra problem förrän om hundra år.

– Länsstyrelserna runt Mälaren har utgått från samma siffror och lagt på en säkerhetsmarginal som saknas i Stockholm stads utredning. Länsstyrelserna har fastställt en ny lägsta nivå för nybyggen vid Mälaren. Tunnelbanan vid Gamla stan ligger nästan en meter lägre, vilket medför risk för översvämning i tunnlar för både tunnelbana och pendeltåg. Det har vi hävdat hela tiden men det har sopats under mattan. Domstolen har gått efter stadens vilja och önskemål i allt, säger Svante Forsström.

SMHI vill inte kommentera utan hänvisar till sin uppdragsgivare. Länsstyrelsens ansvariga har inte gått att nå.

Annons
Annons
Annons