Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det gäller att tänka utanför bag-in-boxen

Annons

Ett vitt bag-in-box-vin hälls upp i glas. Preliminära siffror visar att svensken i genomsnitt dricker tre glas vin extra varje månad på grund av boxvinernas popularitet.

Svenskens förhållande till alkohol är ett kärt diskussionsämne.

I sammanhanget är det därför skönt att konstatera att det går att studera alkoholkonsumtion, utan att samtidigt hytta med pekfingret.

Det ideella Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, har nu kommit med nya rön. Dessa visar att svenskarnas vinkonsumtion har ökat de senaste 20 åren – på grund av en liten låda.

Sedan boxviner introducerades på Systembolaget 1996 har konsumtionen av vin nästan fördubblats – utslaget per konsument dricker vi nu i genomsnitt tre glas vin extra varje månad. Och CAN gör antagandet att boxvinerna medfört att Systembolagets vinförsäljning i dag ligger 40 procent högre än om boxviner aldrig hade börjat säljas.

Av de tre extra glasen i månaden anger CAN att två är härförliga till det lägre priset – och det tredje glaset till den smidiga förpackningen.

Enligt rapporten utmärker sig äldre kvinnor med högre utbildning som den vanligaste boxvinsköparen – exakt samma kundgrupp som köper mest vin totalt sett. Boxvinskonsumenterna dricker också mer alkohol generellt sett.

Få har så träffsäkert beskrivit fördelarna – och nackdelarna – med att ha vin på låda, som Gudrun Schyman. Hennes uttryck att man kan gå där och "krana" – täcker in såväl det fina och smidiga i att enkelt kunna ta ett glas vin, som risken att man därmed överkonsumerar.

Detta är inte obetydligt. Att svenska vindrickare tar fler glas i månaden nu behöver inte vara av ondo. Inte heller finns det anledning att rida spärr mot bag-in-box-vinerna. För rapporten konstaterar också att boxköparna inte dricker sig berusade oftare jämfört med dem som köper vin på flaska.

Att svenska vindrickare tar fler glas i månaden nu behöver inte vara av ondo. Inte heller finns det anledning att rida spärr mot bag-in-box-vinerna.

Ser man till den större bilden av svenskens alkoholkonsumtion har andelen vin ökat på spritens bekostnad under lång tid.

1950 svarade sprit för 70 procent av svenskens alkoholintag, 1980 var den 50 procent och motsvarande siffra i dag är drygt 20 procent. I stället för sprit dricker svensken mer vin.

Till det måste läggas att dagens yngre svenskar konsumerar mindre alkohol än gårdagens yngre.

Ser vi bara till vinkonsumtionens andel i Sverige, som har alltså ökat under lång tid även utan att boxvinernas intåg vägs in, måste man också ta i beaktande att hushållens disponibla inkomster stigit kraftigt de senaste decennierna. Mer pengar i plånboken kan ha medfört att kunden ändrat sina inköpsvanor. Något dyrare viner säljer mer i dag, än tidigare.

Dessutom har Systembolagets servicenivå också förändrats, bland annat med införandet av självplock, lördagsöppet och, som i butiken i Geneta, kvällsöppet. Det gör att det är enklare för kunden att handla.

CAN-rapporten ger en neutral betraktelse kring konsumtionen av box-viner och är inget slagträ för den som vill komma med förbud eller hävda att detta påverkar folkhälsan menligt.

Det är till och med så att rapportens knastertorra avslutning: "om en populär dryck börjar säljas i en stor och lätthanterlig förpackning och dessutom till relativt lågt pris, är det inte förvånande att försäljningen drivs upp" kan få stå för sig själv. Utan några som helst värderingar om rätt eller fel.

Annons
Annons
Annons