Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Festivalen i gång - med allt från ubåt till tivoli

Så är den då i gång, årets stadsfestival. Med fler artister och aktiviteter än någonsin tidigare. Vad sägs exempelvis om en riktig ubåt.

Annons

Med Saltsjön i söder och Mälaren i norr är Södertäljes läge verkligen sjönära. Vad passar väl då bättre än att förlägga många av årets alla aktiviteter under Kringelfestivalen till just vattnet.

Ute på Slussholmen och Lotsudden kommer det att hända mycket. Sjöfartsverkets kanalcentral kommer exempelvis att öppna upp sina dörrar för guidade turer, där besökare får en möjlighet att lära sig mer om verksamheten, som slussning, lotsning och sjötrafikövervakningen.

Där kommer det även att finnas representanter för Mälarprojektet för att berätta om den stora ombyggnationen av kanalen som står för dörren.

Längst ute på Lotsudden ligger sedan de fartyg och båtar som är en del av årets festival förtöjda. Här finns bland annat Sjöräddningssällskapet med sin båt, sjöpolisen och en lotsbåt. Men det som förmodligen drar flest blickar är en tio meter lång miniubåt med plats för kapten och tre passagerare.

– Den är byggd 2006 och är en hybridubåt, går på diesel i ytläge och med elmotor under vatten, säger Fredrik Lemmel, från upplevelseföretaget som äger farkosten.

Ubåten är inte serietillverkad utan en prototyp, framtagen av ett antal privatpersoner med finansiärer i syfte att få det svenska försvaret att vilja nappa på den, berättar Fredrik Lemmel.

Dock drog försvaret åt svångremmen för den typen av investeringar och då stod de hugade säljarna där med en ubåt de inte visste vad de skulle göra med. Det var så den kom att bli en del av företagets utbud.

Det är lite trångt att ta sig ned i ubåten, för i tornet sitter en mängd reglage och spakar. Och de ska man undvika att sätta fötterna på, upplyser ubåtens kapten Niklas Larsson, som är en av sammanlagt tre kaptener, samtliga med bakgrund från flyget.

– Det är nog mest för att vi har erfarenhet av det här med checklistor och systematiskt arbete. Vi ska vrida på rätt kran i alla lägen, klara stress och vara coola, säger Niklas Larsson, som själv har erfarenhet som pilot.

Och mycket lampor, reglage och ventiler är det. Drygt 40 reglage måste stå i rätt lägen för att allt ska fungera som det ska.

– Mitt jobb blir därmed att, förutom köra ubåten, på ett så pedagogiskt sätt som möjligt förklara för besökare vad det är som händer och vad jag gör. Varför det pyser eller låter.

För den som vill titta in i ubåten finns möjlighet festivalens alla dagar. För den som däremot vill stå med båda fötterna på jorden erbjuds mängder av annat, som vikingabyn ute på slussholmen, blå tåget som går mellan Tom Tits och Sydpoolen eller klassiskt tivoli. Eller varför inte ta en titt på Smakrika Södertälje, marknaden med ekologiskt och närodlat sortiment. Och kanske smaka på det.

Annons
Annons