Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att börja träna?

Ett nytt år och nya löften om ett hälsosammare liv. LT bjuder återigen på en guide till  gymmen i Södertälje, Järna, Nykvarn och Gnesta. Det är där många nyårslöften ska uppfyllas.

Annons

Men alla motionärer trivs inte på gym.

– Det finns många som tycker att styrketräning är för statiskt och disciplinerat, säger Annelie Dahlgren, verksamhetschef och instruktör på Korpen i Södertälje.

– Motion ska vara enkelt, lättillgängligt och kul, annars finns risk att det bara blir en träning och sedan inget mer.

Den första alternativa träningsform som hon nämner är vattengymnastik.

– Det är superbra för alla muskelgrupper – det är mycket motstånd när du rör dig i vatten. Du tränar din kondition, rörlighet och styrka, säger Annelie Dahlgren, som själv leder åtta vattengymnastikpass varje vecka.

Men även på gymmen finns många andra träningsformer, som spinning, boxercise, core och yoga. Eller varför inte börja dansa för motionens skull?

Annelie Dahlgren lyfter också fram den naturligaste av alla motionsformer: promenaden.

En vuxen person behöver gå runt 10 000 steg per dag, vilket motsvarar sex sju kilometer. Annelie Dahlgren tycker att en stegräknare är ett bra verktyg för att se hur mycket du verkligen går och hon rekommenderar alla att ta extra steg till exempel genom att kliva av bussen en hållplats tidigare eller ta trapporna i stället för hissen. Något som förvisso inte alltid är så lätt – för hur ser det ut när du kliver in i Telgehuset, Kringlan eller Lunagallerian? Rulltrappor och hissar – knappt en enda trappa.

– Varför inte använda kroppen till det den är gjord för? Förr jagade vi för att

få mat och sprang för att komma undan vargen. Nu lagras allt inom oss. Samhället är så teknikfixerat att vi knappt behöver använda kroppen till något. Vi går in i butiken och köper färdigmat och på så vis får vi ännu mer tid i soffan eller vid datorn.

Annelie Dahlgren har till slut ytterligare två råd:

• Testa vad som passar just dig innan du springer iväg och köper ett dyrt gymkort – det ska vara roligt att träna.

• Sätt inte upp för höga mål.

– Börja försiktigt, kanske med träning en dag i veckan. Lägg sedan till ytterligare

ett pass eller en promenad. Blir det för mycket direkt är risken att du blir less. Det är roligare att klara sitt mål och sedan sätta upp ett nytt.

Annons
Annons
Annons